tisdag 10 september 2013

Evergreen hedges: sorrows, tests and joys


För er som hängt med ett tag känner till att jag drabbades av buxbomsjukan, Cylindrocladium buxicolasommaren 2011. Mer om det HÄR och HÄR och HÄR. Jag hade skaffat mig några hundra häckplantor av buxbom till ett par nya rabatter. Något jag sett fram emot i flera år. Nåväl. Häckarna blev inte långvariga. De planterades på våren och redan under sommaren upptäckte jag de första symptomen. För att göra en lång historia kort grävde jag upp alla 250 plantor och lämnade tillbaka. Och ja, jag fick 'pengarna' tillbaka. Ganska snabbt kom den japanska järneken upp som den optimala ersättaren till buxbom som häck. Så året därpå (i fjol) köpte jag kanske 80 plantor för att testa dem som häck på ett ställe. Härdig ska den vara till zon 3, ev. zon 4. Och det är precis där jag befinner mig. Mer om den japanska järneken längre ner i inlägget. Sorgen över den sumpade drömmen om buxbomhäckar i trädgården gick i och för sig ganska snabbt över. Sedan tidigare hade jag två ca 10 år gamla buxbomhäckar, riktiga älsklingar eftersom buxbom egentligen inte riktigt är härdig så långt upp som jag bor. Min första oro efter de återlämnade plantorna var förstås att de gamla häckarna skulle ha hunnit blivit smittade. På ett ställe var det endast en meter emellan. Men hela 2011 och 2012 passerade utan ett minsta tecken på insjuknande. Jag tackade min lyckliga stjärna och har känt mig ofattbart glad för det. 

 Bild från i fjol

Buxbom
MEN. På endast två veckor, de första i augusti i år, hände detta. Inga tecken hade då varit synliga dessförinnan i sommar. Så. de gamla häckarna jag huldat och hållit kära verkar nu snart vara ett minne blott. Den vid växthuset har inte några tecken ännu, men om cirkelhäcken har det är det troligtvis bara en tidsfråga tills den andra får det.

Så snart jag såg de första bruna fläckarna bestämde jag mig för att det kommer bli idegran istället. Kanske fyndar jag några plantor nu i höst, eller så blir det till våren som jag gräver upp 'skiten'. En sådan tur att häckar av idegran är både vackra och något som funnits på önskelistan länge. 

Numera finns det ett biologiskt 'motmedel' mot svampen som man kan försöka bekämpa den med. Men jag orkar helt enkelt inte. Vad jag förstått av dem som provat är det både dyrt och tidsödande. Och eftersom att jag inte har mängder att rädda tycker jag inte att det är värt insatsen hos mig.

Upptäckta tydliga symptom för några veckor sedan på min gamla buxbomhäck

Mina erfarenheter av japansk järnek
Nu till den japanska järneken (Ilex Crenata 'Dark Green'). Ganska snarlik buxbom till utseendet. Och priset för häckplantor numera densamma. Vinterkylan klarade den utan problem, men grenverket känns inte lika flexibelt som på buxbom (åtminstone inte som på lägre buxbom som jag har). De är helt enkelt stelare och klarar tyngden av snö sämre. Har aldrig upplevt att buxbom fått knäckta grenar av snö, men det hade järneken massor av. Nu var det i och för sig en snörik vinter. Men det klarade buxbomen galant. Så ett flertal plantor fick bytas ut på grund av att det var så många grenar som knäckts. Plantorna var inte döda, men det blev för fula hål i häcken som jag inte ville ha. Plantorna sattes på tillväxt i stället. I sommar har häcken växt bra och jag klippte den i  början av augusti. Nu har jag dock upptäckt att häcken gulnar på några ställen. Har inte någon idé om varför. Varken torka eller stående fukt kan vara orsak. Testet fortsätter med andra ord och det blir intressant att se hur de klarar vinter nr två. Någon likvärdig ersättare till buxbom som häck är japansk järnek inte enligt min erfarenhet. Den är betydligt kinkigare. Jag singelplanterade på andra ställen också små plantor som jag bollklippt. De har klarat sig utmärkt. 

Den japanska järneken i våras

Så här såg den japanska järneken ut i fjol då den var relativt nyplanterad.

Den japanska järneken i fjol

Och i år. Bilden ovan och denna nedan är tagna 28 juli 2012 (ovan) och 29 juli 2013 (nedan). 
Ganska roligt att se tillväxten på rabatten i sommar. På bilden ovan ser man också hur det såg ut innan den nya Rosengården kom till.

Den japanska järneken tidigare i somras

Här är häcken med järneken klippt och ser jämn och fin ut, men om man tittar noga kan man skymta man några begynnande gulnande partier. Vi får se vad det tar vägen. 



Thuja
Ett tag kändes det som att alla sjukor hittade till min trädgård. I fjol trodde jag att  thujahäcken kring köksträdgården fått thujasjukan, Phytophthora lateralis. Mer om det HÄR. Det kändes faktiskt ganska hopplöst en period. Liksom. Vad skulle man våga prova?

Bild från i fjol. Thuja 'Smaragd'

Men jag tror ärligen inte längre att thujahäcken är sjuk. Jag ser en enstaka symtom fortfarande, men så fin och tät som den blivit i sommar känns den i varje fall mer frisk än sjuk i så fall. Och jag är ofantligt nöjd med utseendet på den. Tät, lätt att klippa och ett toppenalternativ enligt min åsikt trots allt till betydligt dyrare idegran om man snabbt vill få en högre häck.

Bild från i år

Japansk starr
Nu till en annan slags vintergrön häck som kom till efter att de sjuka buxbomplantorna grävdes upp 2011. I en rabatt som ligger bakom min 'mormorsrabatt' hade jag också planterat buxbom som häck. Där växer nu istället en säker japanare: Japansk starr: Carex morowii 'Silver Sceptre'. Ett tåligt gräs som är vintergrönt och som är lätt att föröka. Ursprungligen skaffade jag mig kanske 6-8 plantor som jag allteftersom tagit reda på sidoskotten ifrån. Snart finns starren helt och hållet runt båda delarna av rabatten. Är mycket nöjd med den som vintergrön 'häck' eller kantväxt eller vad man ska kalla den.



En kort summering då av sorger, tester och glädjeämnen
Buxbom: nedåtgående spiral -  mest sorg.
Japansk järnek: blandat resultat - mest test just nu.
Thuja: mest glädje.
Japansk starr: bara glädje.

°
Vad har ni för erfarenheter av vintergröna häckar?
 Både lägre varianter som inramning till rabatter och högre häckar.

°

Här ramlar höstvibbarna in så det står härliga till. Man börjar undra om ALLA löv på björkarna tänker falla redan nu. Lite grann är man van vid nu, men inte den omfattning som händer nu. Även andra träd hakar på. Stopp och belägg säger jag bara!! Kontrasten mot trädgårdens sommarblomning är stor. Men, naturen gör som den vill. Och den underbara sommaren kommer finnas kvar i kroppen länge. Än känns den inte riktigt över heller som tur är.


Ha det allra bäst! 


10 kommentarer:

martinealison sa...

Bonjour,
Merci de partager avec nous vos expériences...
Les photos que j'admire de votre jardin sont incroyablement belles. Quelle patience il faut avoir pour obtenir un tel résultat. Bravo ! et nous en profitons tous !
Gros bisous

Ruben sa...

Hej Charlotte!
Tack för ett fantastiskt fint inlägg, det är ett nöje att läsa, så bra skrivet! Mina buxbom har klarat sig från sjukan än så länge. De var lite gulbruna i höstas, men det berodde troligen på för lite vatten, nu är de fina igen.
När det gäller idegran har jag inte lyckats så bra. Enligt anvisningar skall den inte toppklippas förrän den har nått den höjd man önskar. De ser verkligen inte roliga ut. (Nu talar vi om en häck som är tänkt att vara cirka 70 cm hög). Jag varnar för att köpa stora plantor. Mina "drog iväg" de första åren, och nu har jag tjocka stammar som är fylliga bara längst upp (det fanns ju inte mycket att klippa på sidorna). De får alltså inte växa för fort!
Jag tycker nog inte, att idegran är snyggare än dina thujor, men du kanske vill ha något med lite mörkare utseende? Kolla om det finns några alternativ först innan du bestämmer dig!

Ha det gott!
/Ruben

ulla laiho sa...

Väldigt intressant att följa dina utvärderingar. Blev nyfiken på det japanska starret du nämner.

Jag köpte Oshimastarr (Carex oshimensis Evergold) för några år sedan och de första åren såg det bra ut. Därefter har den sett brun och tilltufsad ut efter vintern.

Berit sa...

Ska bli kul att följa din Japanska järnek det känns som jag kanske kan testa den också:)
Ha en underbar dag!!

♥ Fyra årstider sa...

Jag njuter av dina vackra bilder, så fint, så fint!

Kram Lotta

Katarinas trädgård sa...

Usch aj, aj, det ser ju inte bra ut i din buxbomshäck. Men mina buxbom ser också risiga ut av och till, men än så länge har faktiskt ingen dött, de repar sig och det växer ut nytt. De har nog svampen kroniskt och man kan undra hur det går en regnig sommar. Så att satsa på idegran är nog en bra idé, speciellt hos dig med mycket snö, du ser ju dem ändå inte under vintern :) För det är då jag tycker buxbom slår idegran.
Jag håller tummarna för dina häckar!
Kram
Katarina

Anonym sa...

Superintressant och tankeväckande inlägg! Tack för att du delar med dig :)
Ha det gott//Åsa

Anonym sa...

Hej!
Jag är en (hittills anonym) läsare som länge har inspirerats stort av dina idéer, kunskaper och otroligt vackra bilder. Tack för det!

Jag skulle vilja tipsa om parksmultron (blir knappt 30 cm hög). Den är grön och frodig, får fina färger på hösten, bär på sommaren och behåller sin "runda" form utan att man behöver klippa den.

Hälsningar
Frida

Anonym sa...

Fina bilder på vacker trädgård! En fröjd att titta på :)

tothen sa...

dig this high quality replica bags why not try this out replica ysl handbags additional reading replica gucci bags