torsdag 19 september 2013

Looking at the red side


I Vita rabatten är det förvånansvärt mycket rött just nu :-)


Cherry Brandy 
Bland annat dahlian Nuit d'Ete,  rudbeckian Cherry Brandy och tjusiga blodtoppar. Cherry Brandy ska vara en annuell och förra året blev jag alldeles betuttad i den. Det årets absoluta favoritblomma. Att jag skulle så den i år igen var det inte någon tvekan på om man säger som så. Men som sagt, rudbeckian ska vara ettårig, så förra hösten drog jag upp de utblommade plantorna inför att det blev dags för tulpanlökarna att grävas ner. Dock lämnade jag en planta (om det var av miss eller test minns jag inte). Och det är den plantan man kan se på bilden närmast och lite längre ner. I år har den varit (och fortfarande är) den finaste av alla. Buskig i växtsättet och vitt förgrenad och med de flesta blommorna. Så, jag tänker att rudbeckian ganska lätt går att övervintra ute och kan uppträda som perenn om man har tur. Gissa om jag tänker lämna alla plantor kvar i rabatten i år :-) Det 'roliga' är att läget för Vita rabatten som de är planterade i är en rabatt med endast delvis sol. Nåväl. Det verkar gå bra ändå även om de  egentligen ska stå mycket soligt till. Årets plantor fick i och för sig växa till  sig soligt och flyttades till rabatten först i början augusti. Ja, alla förutom den finaste då som stått kvar där sen i fjol...


I den röda skalan har också ett flertal 'svarta' liljor blommat sedan mitten av sommaren. Just nu är det Choco (köptes på Chelsea flower Show) som håller stången men strax gjort sitt för i år.Tidigare i sommar blommade Landini i identisk färg och utseende  -  det är inte mycket som skiljer dem åt. Att blomningstiden är senare för Choco kan nog bero på att de planterades i våras medan Landini funnits något år i rabatten. Blir intressant att se om de blommar samtidigt nästa sommar.


Övervintrad Cherry Brandy.


De röda-rosa-cerise färgerna är så vackra tillsammans med alla höstlöv.


Rödbladigt groblad 'Rubrifolia'
Har visat det rödbladiga grobladet förut och skulle kunna göra det flera gånger till. En sådan snygg växt! Lätt att så var den också. En växt som fungerar hela säsongen i kruka. Jag tror jag ska behålla den i krukan i vinter för att se hur den klarar det. Och så blir det fler sådder av den till våren.


Under våren och halva sommaren går saxen varm på den bolliga spirean, ibland mer än en gång i veckan. Men från mitten av augusti stannar tillväxten av och behövs inte klippas något mera för säsongen. Favoritbollar.


°
Bilderna togs för några dagar sedan. NU, vill man inte sticka näsan utanför dörren. Snart har det regnat här för ett helt år. Och det har inte slutat ännu. Gräsmattan är överfylld med nedfallna äpplen och avblåsta blad. De höga perennerna lutar som tornet i Pisa och ja, mycket är tyngt av regnet. Nu får fina hösten komma tillbaka helt enkelt. Japs. Är glad att vi inte haft någon frost ännu i varje fall. Fast frost är fint. Men det känns lite tidigt för det än.


Öppet i shopen på lördag 14/9
Kl. 12 - 16
Ågatan 5 i Sundsvall
Sååå varmt välkomna att kika in!


Regniga hösthälsningar,

11 kommentarer:

Ruben sa...

Jag har också en massa rudbeckior som både överlever vintern och fröar av sig bland lavendeln, dvs i rätt sandrik jord.
http://rubensrabatter.blogspot.se/2011/07/raffiga-rudbeckior-och-sippa-zinnior.html

Fantastiska bilder och roligt tema som du berättar om så fint!

Ha det gott!
/Ruben

Our photos sa...

Beautiful garden and beautiful photos!
Greetings, RW & SK

Piasofia sa...

Det där rödbladiga grobladet måste jag absolut försöka mig på nästa år. Jätteläckert!

Hélena sa...

Jag sådde Cherry Brandy i år efter att ha sett och läst om den hos dig :-) ska utan tvekan låta plantorna stå kvar och hoppas på överlevnad. CB är utan tvekan en av mina favoriter! Så snygg! Har inte fått mina tulpanlökar som jag beställde på Chelsea Flower Show... Måste nog kontakta leverantörerna och fråga vart lökarna tog vägen...
Kram Hélena

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Hej så fina, precis de växter jag hade funderat på, vill ha! :)
Tack för att du delar med dig!

Hej Ewa :)

Affi sa...

Aha, rudbeckian kan kanske överleva vintern... Då låter jag mina stå kvar och håller tummarna.
Kram

Isas Trädgård sa...

Underbara bilder Charlotte på magiskt vackra växtkombinationer !
Tack för all inspiration du delar med dig av !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Unknown sa...

Hej Charlotte!
Tack för en fin blogg med inspirerande bilder.

Blev förtjust i dina Spireabollar och undrar vilken sort det är?

Katarinas trädgård sa...

Cherry Brandy är ju onekligen ursnygg! Kanske tom jag skulle våga mig på en sådd till våren?!
Hoppas du får en kanonbra trädgårdshelg, med mycket sol och värme!
Kram
Katarina

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Tanja: Busken fanns här när vi flyttade till huset. Men en brudspirea av någon slag är det.

yanmaneee sa...

cheap nfl jerseys
calvin klein underwear
adidas stan smith shoes
yeezys
nike air vapormax
nike epic react
supreme hoodie
kyrie 4
air max 97
louboutin shoes