måndag 2 december 2013

Monday mix


Även fast jag ganska tidigt smög igång med julens blommor kom inte adventsstjärnorna upp i fönstren förrän i går kväll. Men nu så är jullådorna hittade och stjärnorna på plats. Det var inte mycket av pyntet jag kände något särskilt för i år så lådorna är undanstuvade igen. Håller på sedan några veckor tillbaka att successivt rensa mig igenom huset. Ni vet, städar skrubbar, skåp, små förvaringsgömmor, pärmar, prydnadssaker och allt mellan himmel och jord. Så skönt det är. Det är nog därför lusten för julpyntet jag brukar tycka om inte är så stor just nu. Men pynt är ändå kul - så vi får se vad det blir i granen och så. Amaryllisfröjden fortsätter och här en favorit just nu. Den stabila gröna glasskålen hittade jag på loppis häromveckan. Kvistar från syren, nötter och en stor echeveria i den.

Metallstjärnor hittas hos Garden flow Shop - HÄR

Färdiga kransstommar är väl toppen om man inte har tillräckligt med grönt material att tillgå eller om man vill spara tid. Bara att dekorera. Eller inte. Denna gjorde jag förra året av en en köpt buxbomstomme. Har en sådan tur just nu i varje fall att jag har några påsar enris som ska få bli ett par kransar vilken dag som helst.


Men hur snyggt är det inte med kvistar av korallkornell. 
Har i flera år tänkt att jag ska plantera ett buskage någonstans. 
Bara för att kunna klippa ifrån. 
Ska bara hitta en bra plats för det...


I dag singlade det ner några snökorn som lade sig som ett tunt frostigt täcke på marken. Den tidigare frosthinnan försvann för en vecka sedan. Vackert att den är tillbaka. Det stora planteringstråget (som har en lämplig stor spricka i botten) är fyllt med grönt och vitt och är fortfarande fin. De små julrosorna nickar och reser på sig efter dagstemperatur. Njuter varje dag man kan se allt. Tids nog kommer snön. 


I morgon ska här plockas reda på resultatet av de senaste dagarnas blåst. 
Det ligger krukor, korgar, växter, kvistar och piff spridda överallt :-)

°

Julkänslan är precis så där lagom mysig just nu. Blommor, dofter, lussebullar, pepparkakor, glögg, tända brasor, julmusik, slöa tv-kvällar, massor av lyktor och inte så många måsten egentligen. Älskar det. Fönstren är oputsade, inga julgardiner är uppsatta, det blir inte mycket bakat (men det viktigaste) och det mesta av pyntet kommer inte att tas fram (= lättare att städa undan julen sen). Bäst helt enkelt. Det fanns en tid när jag yrde omkring i hög hastighet för att hinna med 'allt'. Och det ÄR underbart att ha femton sorters kakor i frysen och ha hela huset juligt piffigt, bjuda på stora kalas, skaffa uttänka och smarta julklappar, skicka julkort och ja, allt annat som kan läggas till listan över trevliga juligheter. Men det är skönt att kunna släppa det också. För att få luft. 


Måndags-julmys-hälsningar, 

Lussebullar har jag lyckats baka redan så kvar är pepparkakorna.
De två oumbärliga bakverken i juletid (som man absolut inte behöver baka själv förstås). 
Brukar alltid köpa färdig deg till pepparkakorna. Japp. 
Men. I år känner jag mig mogen och har lust att göra egen. 
God tillgång på luft är receptet för den lusten.

och ta hand om er!



8 kommentarer:

Birgitte sa...

Hej Charlotte. Sikke et godt indlæg og hyggelig læsning. Det er fine opstillinger du har lavet, meget inspirerende og rigtig flot!

hagen vår sa...

Hei! Kjempefin krans med grønnsaker. Nydelige farger sammen og den er i tillegg morsom Ha det godt! Anne

Min Grønne Verden sa...

Hej Charlotte
Hvor ser det godt ud, fin måde du har bygget din amaryllisdekoration op.
God aften.
Mange hilsner
Anita

Dash of Blue sa...

Vad mycket härliga och inspirerande bilder!

Inger sa...

Helt rätt inställning Charlotte, ingen tackar en för att man jobbar ihjäl sig inför julen, så få dagar sen är det över. Enkelt och fint med syrenkvistar till amaryllis.
Kram

Veronica sa...

Härligt att läsa! Jag blir GLAD :D

För jag har fått en känsla av, här bland bloggarna, att alla är... fantastiskt pyssliga, bakiga och "måstiga" och alla med en fantastisk pysseliver.... Och jag gör precis som du!
Inte ensam mao :)

Kram

Unknown sa...

Så mycket klokskap du delar med dig av:) Här tar vi det också MYCKET lugnt vad gäller pyntande och julförberedelser. Det som blir det blir av lust och resten får vara, helt enkelt.
Kram och tack för alla vackra och inspirerande bilder!

Drömgården sa...

Många snygga planteringar och arrangemang! kornellen var riktigt snygg med lampor i en kruka. Tackar för det tipset! :)

/Kitty