måndag 23 februari 2015

alllium

Går igenom bilder från föregående år i väntan på att snön ska smälta och säsongen komma igång. Fastnade på ett par på allium. Allium 'Mount Everest' med sina stora vita bollar är verkligen lätt att tycka om. Synd att den inte är helt gratis och hos mig har den inte kommit åter. Tänk om den vore lika lätt och tacksam som kirgislöken 'Purple Sensation'. Det hade varit något det… Jag får prova att byta plats på den till lägen som är bättre dränerade än där jag haft dem. Tror att de stått i för tung jord helt enkelt.

Allium Mount Everest

Provade två för mig nya allium i fjol. Den ena 'Atropurpureum' eller vinlök.
Det blev kärlek direkt. Gillar bourdeauxfärgen som gör att den känns varmare än alla lilafärgade allium. 
Passar perfekt i min färgmix. 

Allium Atropurpureum

Den andra nya jag provade är allium 'Nigrum'. 
Där blev det också kärlek. Huruvida de 'kommer åter' i de lägen jag har dem vet jag inte än.
För att vara säker på att inte bli utan blomning i vår blev det massor av nya satta i höstas av dem båda.

Allium Nigrum

Några Mount Everest blev det dessvärre inte. Skriver upp det omedelbums på listan över höstens inköp, för nu ångrar jag mig. Ska unna mig några och prova igen på samma platser som förut, men också på nya ställen i mer dränerat läge för kunna se om det blir någon skillnad i hur de trivs.

Allium Mount Everest

Det är det som är bland det roligaste med att ha trädgård. 
Att man lär sig hela tiden vad som fungerar i den och var någonstans 
och därigenom hitta sitt eget recept på placeringar, utmaningar och zonknäckare. 


°
Snart mars och en månad närmare våren. 
Tiden tickar på även om det ibland känns som i snigelhastighet :-)


/Charlotte



9 kommentarer:

Anna-Karin Rickardsson sa...

Allium är verkligen fina. lite som tjusiga utropstecken i rabatten. Mount Everest var supersnygg så den ska jag hålla koll efter i höst även om jag tycker att de precis som kejsarkronorna kostar i mesta laget. Men, som sagt vackra är de.
Ha en fin vecka!
Anna-Karin

angie sa...

älskar charlotte, tack för de stora bilderna !!! De förebåda våren, ja !!! älskar hälsningar från angie från Tyskland

Molly sa...

I´m really waiting for spring and this wonderful alliums in the garden.
Lovely hugs
Molly

Kristina Bonander sa...

Så den är svår 'Mont Everest'? Har den (eller haft om den nu inte kommer tillbaka i år) i Bergslagen. Satte den höst 2012 och 2013 var den fin, kom i fjol också fast väldigt dåligt. Får se hur det blir i år. Purple Sensation har jag däremot misslyckats med så den är ett minne blott.

Hälsningar
Kristina

Min Grønne Verden sa...

Elsker også Allium og har en del bl.a. Globemaster som jeg køber lidt nye løg af hvert år, for på den måde at få opformeret bestanden (de er jo som du skriver dyre). Men den Atropurpureum du viser, vil jeg helt sikkert kigge efter til efteråret, for den er særdeles smuk.
God dag.
Anita

Sabelhagens Olivlund sa...

Härliga alliumbilder. Atropurpureum ser jättefin ut, skulle gärna prova den. Jag har inte kommit dit att jag unnat mig några Mount Everest ännu:) Nigrum skulle jag också gärna vilja ha, så roligt med alla fina lökväxter, och det är ju synd att inte alla är lika generösa som Purple Sensation:)
Kram Maria

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Har också haft Mount Everest , men kom bara en tullbaka i fjol. Och inte är de Gratis, precis.
Men vad fin den där villken var, kul!

Ha det gott, kram Ewa :)

Sofie sa...

Underbara bilder du visar, nu längtar man inte direkt mindre på att allt kommer igång :) Vinlöken såg spännande ut och "Mount Everest" har jag tittat många gånger på men inte unnat mig några än.
Varma hälsningar,
Sofie

obat herbal vertigo akut sa...

greet
wow very beautiful pics
i really liked


Obat Herbal Vertigo Akut