torsdag 21 augusti 2014

My color palette in the garden

Varning för långt inlägg :-) 

Här är den. I grova drag. Min färgpalett i trädgården. Jag gillar verkligen FÄRG och vill ha ganska mycket av den varan, men är kinkig på nyans. Hittar man en nyanslinje kan man kombinera nästan alla färger är min uppfattning. Och det är väl det jag gör. Nästan i varje fall.  Tror det är viktigare än man tror att omge sig med de färger och nyanser man tycker om och som ger energi och gör en glad. Vill förtydliga att det jag skriver om nedan är mina känslor och uppfattning kring 'mina färger'. Alla har vi olika tycke och smak och det finns verkligen inte något som är bättre än något annat. Även om man tycker om en viss sorts färger i sin trädgård är det lätt att tycka att det är ljuvligt läckert med motsatt färgidé hos andra. Våra färgpaletter är i högsta grad personliga. Och här kommer nu min :-)


Lila och violett
Är mest förtjust i de ljusaste violetta blommorna. 
Och de allra mörkaste lila.
Växter: klematis, rutor, perenner, rosor, sommarblommor, lökar, aklejor, lavendel. 


Cerise och mörkrosa
Är man fäst vid rosor är det svårt att avstå från färgen cerise. Många av de gammeldags rosorna är just cerise. En stark färg med mormorskänsla över sig. Det är rosorna framförallt som står för det cerise inslaget här, men även liljor av olika slag, ett par perenner, sommarblommor och dahlior.


Blek rosa
Puderrosa, så blek att den i vissa lägen nästan kan tas för vit. Rosen Queen of Sweden har dock en otvetydlig rosa färg, men i så mild ton att man faller handlöst för den. Växter här med den nyansen: rosor, klematis, rodendendron, lökar, och perenner.


Creme, vitt, limegrönt och blekgul
Den ena av mina basfärger som kompletterar alla färger. Tycker att tonskalan med creme och limegrönt är så mjuk mot alla andra färger och gör att de gifter sig helt makalöst väl. Skarpaste vitt känner jag är en nästan för hård 'färg' för att ha för mycket av tillsammans med den färgskalan jag har, men ger ett behövligt skarpt ljuslyft här och var. Så vitt har jag, men bara som komplement på sina ställen. I denna färgkategori får variegerade bladväxter och buskar också rymmas. Har en hel del. Tycker att variegerat är ett bra sätt att lyfta ljusmässigt bland grönt och färger.


Ljus aprikos och blek brunorange
Oh. Några av er kanske tänker att hur i hela friden kan människan tycka att det passar att mixa aprikos och rosalila :-) JO, det gör jag. Det handlar bara om att kombinera de rätta nyanserna. Nu har jag en del tomatrött i trädgården också, men i en egen rabatt. Och det är just i den rabatten som de flesta av de aprikosa blommorna växer. Men, ett par rosor, liljor, kungsljus, anisiop och lite annat i aprikos finns instoppat bland bland det rosa, lila och vinröda. Gränsen är många gånger hårfin mellan ljus rosa och aprikos och övergången däremellan är som en ljuv symfoni. Därför är det ganska lätt att mixa ljus rosa och aprikos på ett harmoniskt sätt. Alla pastelliga nyanser likaväl. 


Vinröd
Huset  har mörkröda detaljer och rött tak. Växthuset är rött och vårt härbre är falurött. Därför blev just mörkt rött den första färgen jag inriktade mig på i trädgården när jag så smått började ta mig an den för drygt tio år sedan. Rosen Flammentaz som jag precis börjat tycka om är riktigt pampig och passar ihop med huset. I övrigt består det vinröda av liljor, sommarblommor, borstnejlika, lökar och slingerstormhatt (som pendlar i färg mellan vinröd och rödlila).


'Svart'
Min andra basfärg eller kompletteringsfärg som tillsammans med creme/limegrönt finns i alla rabatter. 
Alunrot, höstsilverax, borstnejlika, kärleksört, stockros, aklejor, revsuga, lökar, ormgräs mm.



Fokus här var framförallt det som blommor. Bladverk med olika färg och form bidrar förstås ovärderligt mycket till 
en trädgårds uppbyggnad och ger en behövlig stomme till det blommiga.

°
För er som orkat er igenom hela inlägget: det här är som sagt min personliga färgpalett som jag gillar att omge mig med. 
Och så här tänker jag hos mig. 
Alla har vi olika paletter som gör oss glada och energifulla :-)

/Charlotte




Webshopen och mer info HÄR

19 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Din färgpalett är fantastisk! Underbara färger och jag njuter av varje bild, har varit här inne en bra stund nu:)
Du har öga för nyanser.
Vilket inlägg, en superbra start på min dag:)
Ha en fin fredag
Kram Maria

mellanhimmelomylla sa...

Åhhh vilket underbart inlägg. Fantastiskt inspirerande, jag njuter av varje bild. Queen of Sweden kommer jag absolut plantera. Blev kär i den dubbla ljusrosa klematisen. Vad heter den? Så fin!
/Lena

Meta sa...

Så vackert du har det, stämmer nästa in på mig. Tänk om alla skulle ha det lika vad tråkigt världen skulle bli då.
Ha en fin fredag
kram Meta

Jenny sa...

Jag orkade! Otroligt fina blommor du visar, de som är riktigt svarta har jag inte riktigt förstått mig på, ha ha, däremot tycker jag om svarta detaljer i övrigt ibland.

/Jenny

Lotta sa...

Himmel och pannkaka vilket underbart inlägg, man blir ju alldeles alldeles lyrisk av dina vackra blommor och sen är du ju en mästare på att fotografera dem!!!!
Hoppas du får en härlig helg!
Kram Lotta

Anonym sa...

Fantastiskt inspirerande bilder, undrar vad klematisen under blekt rosa heter?

Mvh

Sofie Wilhelmsson

Ninnis sa...

Underbara färger och bilder....=)

Trevlig helg !

Kram Ninni

HWIT BLOGG sa...

Åh vilket härligt inlägg! Underbara bilder...
Önskar dig en skön helg!
Titti

Lotta sa...

Hej igen! Vilket fint reportage det var i Land. Trevlig helg!
Kram Lotta

Zinnia sa...

Tänk att du kunnat håla dig inom färgramar. Jag hade en gång planer på olika indelningar av färger i min trädgård. Nu är det mest en hippieträdgård. Gillar din ide om olika bladformer. Den tanken har jag dock följt att bladen kan var den bärare som håller ihop min trädgård. Jag önskar dig en härlig helg! Kram Zinnia

Katarinas trädgård sa...

Så snyggt, så snyggt! Jag har nog också mina färger även om jag inte har systematiserat det. Hos mig är det mer att prova och testa. Och flytta och flytta igen!
Trevlig helg!
Kram
Katarina

GladiGrönt sa...

Visst är det härligt med mycket färg, varför skulle man avstå det och ha bara vitt ex. Men allt är fint på sitt sätt, när jag designar är det ju kunden som styr och även det sparsmakade kan bli fantastiskt fint, fast jag inte skulle välja det själv.

angie sa...

wunderschöne blumen!!! ein schönes wochenende wünscht angie

Susan Durup sa...

Smukke smukke billeder - og der var slet slet ikke for mange.
Tusind tak - jeg svømmede helt væk.
Mange hilsner Susan

Tove sa...

Så fina färger och så fina bilder! Alltid inspirerande!

Anncha på stiligahem.se sa...

Kanske är det just därför som jag älskar din blogg. Din färgpalett tilltalar även mig... Underbart underbart inlägg. / anncha

Veronica sa...

Godmorgon Charlotte och tack för ditt smarta inlägg!
Så klart vi alla har en färgpalett som vi oftast dras till och tycker är vackert.
Det knepigt tycker jag är att "binda" ihop det till en helhet.

Men jag såg ju att du verkligen har lyckats med det och ska fortsätta och fundera över en av mina rabatter som det inte är riktig "harmoni" i... Ska tänka färgpalett ;)

Kram

Anonym sa...

Så fint, så fint. Är ju väldigt förtjust i samma färgskalor du vet... ;)
Det är de där blåa som "stör" här hos mig. Kanske kommer de att försvinna en efter en... ;)
Läste också ditt förra inlägg om omgrävningen. Så himla skönt när det är gjort! Har några sådana projekt. Längtar tills allt gammalt skit är borta och det är dags att börja plantera. :)
Kram!

Jannibele sa...

Fargepalettene dine er himmelsk vakre. Flere sjeldne og fine kombinasjoner. Her var det virkelig mye inspirasjon å hente frem mot neste års planlegging.Takk skal du ha!